Steeds meer studenten lezen artikelen op hun laptopscherm, tablet of smartphone. Dat scheelt een hoop printjes. Je kunt bovendien eenvoudig door grote hoeveelheden tekst heen scrollen en informatie sneller scannen, waardoor je in korte tijd meer kunt doornemen in kortere tijd. Maar kun je de inhoud ook beter begrijpen en onthouden als je deze van een scherm afleest?

Uit onderzoek blijkt dat studenten die teksten van papier lezen, hoger scoren op tekstbegrip dan diegene die dezelfde informatie van een scherm lezen. Scrollen beïnvloedt het leesproces op een negatieve manier. En het kunnen maken van een mentale reconstructie van de fysieke lay-out van de tekst (bijvoorbeeld, waar op de pagina –boven rechts, iets stond) zorgt ervoor dat je de tekst beter begrijpt.

Als je je echt iets eigen moet maken, voor een tentamen of een paper bijvoorbeeld, kun je beter  een fysiek boek of geprint artikel pakken. Dat draagt bij aan het tekstbegrip en het geven van betekenis, dat wat je nodig hebt om iets te leren dus! Wanneer je je echter aan het oriënteren bent op de inhoud van een tekst, iets niet heel diepgaand wilt bestuderen of iets voor je plezier leest, kun je prima lezen vanaf een beeldscherm.

Bron: Universiteit van Utrecht, dr. Gemma Corbalan


Referenties